Sunday, August 19, 2007

Bröderna Wright den 17 december 1903



Bilden är tagen under ett hisnande ögonblick i mänsklighetens historia. Klockan är fem över halv elva på morgonen den 17 december 1903 på stranden vid Atlanten, i Kitty Hawk, i North Carolina, i USA. Orville Wright ligger på magen på den nedre vingen i sin och broderns dubbeldäckade flygplanskonstruktion Flyer med höften i en ställning, med vilken han kan justera styrningen. Brodern Wilbur springer vid sidan av för att balansera flygmaskinen, och har just släppt taget om höger vinges framkant.

Om man tittar på sama bild med ordentligt större upplösning (gå till http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wrightflyer.jpg, och klicka sedan på "Full resolution" under bilden), kan man se ännu mer detaljer. Delar till startanordningen, en låda med rep och en spade ligger på marken varifrån planet lyft. Närvaron på sandstranden i North Carolina blir påtaglig när man iakttar detaljerna. Detta är en av fotohistoriens mest dramatiska ögonblicksbilder!

Flygturen varade 12 sekunder och planet kom mindre än 40 meter upp i luften. Det är sannolikt den första gång som någon lyckats genomföra en bemannad luftfärd enligt principen "tyngre än luft", där planet drevs fram med motorkraft och piloten hade en rimlig kontroll över en flygtripp av hygglig längd. Att det blev Orville och inte Wilbur hängde på att ett kastat mynt hamnade på den sida det gjorde.

Fotografen heter John T Daniels, som måste ha varit mycket uppmärksam för att ta detta foto med den tidens klumpiga kamera med en glasplåt med måtten 17 x 24 cm. Daniels var en i den lilla grupp som hjälpte bröderna att lyfta och släpa maskinen på plats. Han och hans kompisar jobbade på livräddningsstationen i närheten. Bilden togs med brödernas kamera på ett stativ och kommer från Kongressbiblioteket i Washington D.C. Det är något redigerat från originalet, som ser ut så här:



Bilden är fritt tillgänglig på Kongressbiblioteket i Washington D.C. Enligt amerikanska copyright-lagar är bilden fri efter 50 år efter publicering. Andra bilder är fria enligt t ex EU-copyrightlagar efter 70 år efter upphovsmannens död. På basis av detta har nedanstående bild av någon lagts in på en allmän domän.



Denna andra bild är tagen tre dagar före de tidigare, strax innan bröderna gjorde ett försök som inte lyckades lika bra. Platsen är densamma, den heter Kill Devil Hills, och det vi ser är flygplanet redo för att lyfta på startanordningen. Fyra av männen från livräddningsstationen på platsen har hjälpt till att förflytta planet från sin hangar till kullen, och de ses här tillsammans med två barn och en hund.

Dramat den 17 december är upplösningen av många års ansträngningar. Innan man experimenterade med förbränningsmotor på ett flygplan, så flög man med glidflygplan.



Wilbur är pilot och ligger allltså på vingen till detta glidflygplan över Kill Devil Hills året innan, 1902, anges inte på den medföljande bildtexten till detta foto, som kommer från det amerikanska flygvapnets arkiv, men ska vi gissa att det är Orville det också? Tre glidflyplan byggdes under åren 1900-1902, och detta är den tredje.

Innan bröderna vågade livet på det här sättet krävdes förstås först tester med obemannade farkoster. Här är ett foto från 1900 som visar en flygvingeskonstruktion, här prövad som en drake:



När Orville gjorda sin första motorflygning i Kitty Hawk i december 1903, så låg han alltså på magen på vingen i en slags ställning och kunde med hälp av höftrörelse styra vingvinklarna. Detta var något som bröderna hade experimenterat fram genommförsök med drakar. Principen framgår redan på denna ritning av en Wright-drake av årgång 1899, med bilder framifrån och från sidan. Vridningen av vingarna sköts med pinnar som hålls i handen. Ritningen är sannolikt gjord senare och har lämnats in till en domstol i en patenttvist 20 år senare.

Och hur gick det sedan under dagen den 17 december 1903? Den första lyckade uppstigningen följdes av flera, omväxlande med Orville och Wilbur iliggande i styrningsjiggen. Den fjärde flygturen blev den längsta, mer än tre kvarts kilometer innan Flyer landade efter 59 sekunder. Och det var inte längre bort än att John Daniels kunde också den framgången:



Men sedan hände det märkliga efter det att man lyft tillbaka planet mot sitt skjul. En kastvind tog i planet och välte det. Bröderna var tvungna att släppa taget, Daniels höll kvar och hamnade intrasslad i en röra av linor och ribbor och duk. Planet var, om inte förvandlat till kaffeved, så i alla fall nästan ohjälpligt demolerat. Det hade flugit för sista gången, men det hade bevisat vad det skulle bevisa. Och på den vägen är det.

No comments: